Wednesday, January 12, 2011

Be Confident...Be Good Presenter.......





 Tadi  baru je abis present n i think i still not good to be a good presenter. But i believe that one day i can be a good presenter and i can control my nervous symptoms ni.
So, this tips i will practice, practice n practice in order to be a perfect presenter.InsyaAllah...
Mula2....

1. Bersedia dari segi fizikal dan mental. (Control nervous)
2. Alatan yang cukup untuk perbentangan. Termasuklah slide, power-point presentation, serta bahan-bahan yang lain dirasakan ia perlu seperti poster,
3. Harus belajar memiliki teknik vocal dan suara yang bagus dalam melontarkan idea-idea yang bernas dalam perbentangan. (Pastikan audience, bakal-bakal investor dengar suara kita dengan jelas).
4. Buat nota kecil (cube note). Yang ni kena ada, walaupun anda sudah arif. Manalah tahu jika ada yang terlupa ke nanti. Tapi jangan kerap melihat nota. Hanya lihat apabila perlu sahaja.
5. Pandang audience kita, (eyes contact), jangan duk tengok slide jer. Present pun jangan  mendatar je ayat kita, perlu ada klimaks dan ikut tone. Eyes contact, komunikasi mata diantara dua hala yang perlu ada!
6. Sekiranya kita nervous, (gementar) tarik nafas dalam-dalam dan lepas, tarik balik. Insyallah, akan jadi lebih yakin. Biasanya apabila kita gementar, jantung kita akan berdegup lebih cepat daripada biasa dan kadang-kadang boleh menjadikan anda mengah (walaupun tidak jogging atau bersukan). Tarik nafas untuk beberapa kali dan jantung anda akan kembali ok.
7. Mendapat jawab soalan dari audience, verifier, external verifier dengan penuh keyakinan dan semangat. Dan kalau diaorang takda soalan, kita pulak yang bagi soalan.
8. Muka mestilah sentiasa senyum dan serius (ikut tone dan masa yang betul), walaupun kita sakit, ataupun tengah marah, sedih dan sebagainya (must be professional ).
9. Ini yang paling penting, jangan lupa baca doa, sekurang-kurang baca Bismillahirahmmanirrahim. Ataupun, baca
ISTIFAR -3X
SELAWAT NABI  S.A.W. -3X
AL-FATIHAH -1X   insyallah Allah akan permudahkan urusan kita.

Semoga berjaya menjadi presenter yang berkesan, for sure tak semestinya presentation yang kita buat akan  terus berjaya untuk kali pertama, dalam menyakinkan, menarik perhatian audience, investor ataupun sesiapa sahaja. Perlu adanya latih, latih dan latih untuk kita terus maju kehadapan.

Nuffnang Ads